5 sposobów finansowania biznesu

Bez względu na rozmiar czy staż na rynku, bywają sytuacje, w których firmy potrzebują zastrzyku środków płatniczych. „Najzdrowszą” metodą pozyskiwania środków dla biznesu jest oszczędzanie. Jednak każdy przedsiębiorca wie, że nie zawsze jest to możliwe. Inwestycje w modernizacje przedsiębiorstwa, zakup nowych pojazdów lub szkolenie pracowników to koszty, które firma ponosi, aby móc się rozwijać i świadczyć jak najlepsze usługi dla swoich klientów. Niestety bez środków płatniczych ma ona bardzo ograniczone możliwości rozwoju. Zdając sobie sprawę, jak ważny jest rozwój w każdej branży, przedstawiamy 5 sposobów na finansowanie biznesu.

Kredyt

Kredyt jest najpopularniejszym źródłem finansowania działalności. Może pomóc w rozwiązaniu bieżących problemów i być przeznaczonym na rozwój biznesu. Zaletą kredytu, z perspektywy przedstawicieli sektora MŚP, jest możliwość skorzystania z poręczeń kredytowych oraz stosunkowo prosta procedura. Jest jednak trudno osiągalny dla firm z krótkim stażem rynkowym, które nie posiadają majątku trwałego lub tzw. twardych zabezpieczeń oraz dla firm w trudnej sytuacji finansowej. Weryfikacja historii zdolności kredytowej właścicieli może utrudnić przyznanie kredytu dla przedsiębiorstw, które szukają metody na wyjście z kryzysu.

Dotacje i programy pomocowe

Coraz popularniejsze wśród właścicieli firm stają się dotacje oraz programy pomocowe. Ich warunki są korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ w programach tego typu, koszt pieniądza jest zdecydowanie niższy niż na rynku oraz często jest to forma tzw. „prezentu” – firma nie musi zwracać środków, jeżeli wywiąże się z deklarowanych zobowiązań wpisanych w program dotacji. Jednak wadą tej metody finansowania jest ograniczona dostępność, często okazjonalna, zależna od regionu, czy też branży.

Private equity

To wsparcie firmy przez niezależnego inwestora, nie zawsze poprzez znaczne środki finansowe. Spółka może otrzymać wsparcie w zakresie zarządzania o różnorodnym charakterze np. doradztwo prawne, podatkowe, organizacyjne. Najczęściej inwestorzy wykupują znaczną część udziałów firmy tak, aby przedsiębiorca zyskał zastrzyk gotówki. Ten rodzaj finansowania z reguły nie wiąże się z żadnym oprocentowaniem. Podobnie, jak we wcześniej przedstawionych formach finansowania, ta również ma swoje wady. W sytuacji wejścia nowych udziałowców do firmy pojawia się konieczność dzielenia się z nimi zyskami, co może znacznie uszczuplić portfel przedsiębiorcy.

Leasing

Leasing jest szczególnie popularny wśród branży transportowej, jednak chętnie korzystają z niego inne. W leasing można wziąć nie tylko pojazdy, ale również maszyny, linie produkcyjne czy sprzęt biurowy. Ten rodzaj finansowania jest ciekawą alternatywą dla firm, które planują rozwój lub dopiero rozpoczynają działalność na rynku. Jedną z zalet leasingu są również korzyści podatkowe, ponieważ raty leasingowe można „wliczyć w koszty”. Cena tego rodzaju finansowania jest znacznie niższa niż w przypadku kredytu. Istnieje ponadto możliwość zapłaty rat leasingowych z faktoringu. Wadą tego rozwiązania jest fakt, iż właścicielem przedmiotu pozostaje firma leasingowa. Często także pojawiają się dodatkowe koszty wynikające z konieczności ubezpieczenia przedmiotu leasingu.

Faktoring

Faktoring wydaje się najbardziej elastycznym narzędziem dostępnym na rynku. Umożliwia on firmie uzyskanie zewnętrznego finansowania bez tak dużych formalności i tak szczegółowego weryfikowania wniosku jak w przypadku kredytu. Firmy faktoringowe – najkrócej ujmując – zapewniają obsługiwanym przez siebie podmiotom płynność finansową, przejmując na siebie wykupienie należności przed terminem płatności, który podany jest na fakturze.

Dzięki temu należne środki za wykonane usługi czy sprzedane towary mogą znaleźć się na koncie danej firmy niemal natychmiast (nawet do 90 proc. wartości wierzytelności). W efekcie firma uzyskuje płynność działania, może inwestować uzyskane środki w zaplanowane operacje i działania. Bez konieczności wielotygodniowego oczekiwania na zapłatę, przedsiębiorca jest w stanie planować je z dużo większym wyprzedzeniem, zyskując duży komfort i poczucie bezpieczeństwa finansowego.

Jak wnika z badania Bibby MSP Index faktoring jest doceniamy przede wszystkim za:

  • najmniej rozbudowaną biurokrację,
  • gwarancję szybkiego otrzymania pieniędzy,
  • braku wymogu dodatkowych zabezpieczeń.

Działania firmy faktoringowej mają również wpływ na zmniejszenie pracochłonności obsługi należności oraz dyscyplinują dłużników firmy, także zmniejszają jej zapotrzebowanie na źródła finansowania bez wzrostu zadłużenia. Dzięki faktoringowi przedsiębiorcy nie muszą czekać na płatność od swoich kontrahentów, mają pewność, że ich środki wpłyną na konto w ciągu kilku godzin od przekazania faktury.

Chcesz poprawić płynność finansową swojej firmy? Jesteś zainteresowany faktoringiem? Skontaktuj się z Bibby Financial Services!

Podziel się tym artykułem z innymi:

Data publikacji 5 października 2018


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 800 224 229

lub