Po I półroczu 2018 r. eksport osiągnął wartość 107,6 mld EUR, poziom o 5,7% wyższy niż przed rokiem – wynika z analizy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Sprzedaż towarów do Unii Europejskiej wzrosła o 6,1% (do 86,5 mld EUR). Warto zaznaczyć, że spośród państw członkowskich aż do siedemnastu odnotowano szybszy niż przeciętnie wzrost eksportu polskich produktów. W tym do Irlandii o 21%, Chorwacji i Słowenii po 18% oraz Rumunii o 17%. Według najnowszej fali badania Bibby MSP Index ponad połowa naszych rodzimych firm prowadzi działalność eksportową.
Liderem wśród odbiorców polskich towarów pozostają państwa należące do Unii Europejskiej. W bieżącym roku eksport do Niemiec wzrósł o 8,7%, Francji o 7,1%, Niderlandów o 5,8%, a Czech o 4,2%. Sprzedaż na pozostałe (pozaunijne) rynki rozwinięte gospodarczo zwiększyła się o 4,6%, do blisko 7,3 mld EUR. W ramach tej grupy krajów wrosła sprzedaż do USA (o ok. 8,6%), Norwegii (o ok. 15,4%) oraz Izraela (o 6,8%) – obrazują analizy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
Obrót towarów i usług z zagranicą pozwala zagospodarować ich nadwyżki w kraju pochodzenia. Stwarza również możliwości poznania nowości technicznych i technologicznych. Dzięki niemu powiększa się ponadto grono potencjalnych odbiorców produktów, a także możliwe jest podnoszenie ich cen w najzamożniejszych krajach. Eksport daje więc przedsiębiorcom szereg nowych możliwości do lepszego rozwoju firmy – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Sukcesy branży potwierdzają nastroje przedsiębiorców. Przeszło 30% badanych realizujących działalność eksportową przewiduje, iż w najbliższym czasie będzie ona osiągała coraz wyższe wartości – pokazuje 16. fala Bibby MSP Index. Warto pamiętać jednak, że sprzedaż towarów lub usług za granicę – mimo licznych korzyści – jest także narażona na wiele negatywnych czynników warunkujących jej prawidłowe funkcjonowanie. Największą obawą przedsiębiorców pozostają wahania kursów walut – wskazuje 51% ankietowanych w aktualnej fali Bibby MSP Index. Ponad 30% z nich odczuwa niepewność związaną z brakiem płynności finansowej, a 21% z pozyskaniem wiarygodnych informacji o zagranicznym kontrahencie.
Wyjście naprzeciw potrzebom przedsiębiorców sprzedającym swoje produkty za granicę możliwe jest za pośrednictwem specjalnie dostosowanej do nich oferty faktoringu eksportowego. Daje on pewność, że firma uzyska zapłatę za dostarczony towar lub usługę. Ponadto pomaga w sprawdzeniu wiarygodności potencjalnego kontrahenta, a także pozwala na przeznaczenie dodatkowych „uwolnionych” środków na realizację nowych zleceń czy zapłatę za zaplanowane inwestycje – podsumowuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, iż największą popularnością wśród polskich produktów eksportowanych do krajów UE w I półroczu 2018 r. cieszyły się wszelkie pojazdy, ich części oraz akcesoria (13,2% całkowitego eksportu). Na podium uplasowały się ponadto urządzenia mechaniczne, kotły, maszyny, a także ich elementy (11,9%) oraz maszyny i urządzenia elektryczne wraz z niezbędnymi akcesoriami (10,6%). Meble, pościel oraz materace stanowią 6,3% eksportu, natomiast tworzywa sztuczne oraz artykuły z nich produkowane to przeszło 5,3%. Wyroby z żelaza i stali osiągnęły poziom 3,5%.
Podziel się tym artykułem z innymi:
Zobacz również nasze pozostałe teksty: