Czy to dobry moment, aby rozpocząć współpracę z partnerem z Francji?

Podjęcie działalności na zagranicznym rynku jest sporym wyzwaniem dla niemal każdego przedsiębiorcy. Rozważając ewentualną współpracę z biznesmenem spoza granic Polski, prowadzący firmę powinni przygotować się m.in. na różnice w kulturze biznesu, wyzwania logistyczne oraz bariery językowe. Zastanawiając się nad wyborem partnera biznesowego, należy zweryfikować nie tylko samą firmę.

Warto zorientować się w sytuacji, która panuje na jej rodzimym rynku. Szukając potencjalnych klientów w Europie Zachodniej, przedsiębiorcy mogą rozważyć firmy z Francji, która należy do najbardziej uprzemysłowionych państw Europy. Warto, jednak poznać kilka informacji o aktualnym stanie gospodarki państwa, które mogą okazać się kluczowe przy podjęciu ostatecznej decyzji.

Niski poziom optymizmu wśród francuskich przedsiębiorców

Wyniki badania Global Business Monitor 2017 wskazują na mieszane nastroje wśród przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw we Francji. Zaledwie jeden na pięciu prowadzących biznes z tego kraju (22%) twierdzi, że jego rodzima gospodarka osiąga obecnie dobre wyniki.

Usługi we Francji generują ponad 70% PKB. Ten kraj jest jednym ze światowych liderów produkcji w sektorach motoryzacyjnym, lotniczym i kolejowym. W 2017 r. bezrobocie w tym państwie osiągnęło najniższy poziom od pięciu lat, a PKB wzrosło o 0,5% w drugim kwartale. Dzięki odrodzeniu światowego handlu francuski eksport wzrósł o 3,1% – komentuje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services w Polsce.

Obawy francuskich przedsiębiorców

Prawie dwie trzecie (62%) badanych francuskich firm uważa, że obecna polityka rządu jest niekorzystna dla rozwoju biznesu. Być może przedsiębiorcy czekają na spełnienie obietnic prezydenta Macrona dotyczących reform gospodarczych. Zwłaszcza stworzenia bardziej elastycznego środowiska godzin pracy i płac – dodaje Jerzy Dąbrowski.

Aż 60% badanych twierdzi, że to biurokracja i dostosowanie się do obostrzeń prawnych jest największym wyzwaniem dla ich działalności. Wskazując bariery rozwoju firmy Francuzi twierdzą, że rozwój ich przedsiębiorstw ogranicza brak wykwalifikowanych pracowników (51%) i rosnące koszty prowadzenia działalności (47%). 69% francuskich przedsiębiorców uważa, że największym wyzwaniem jest egzekwowanie płatności od klientów, dostawców (23%) i płacenie podatków w terminie (17%).

Bariery w zarządzaniu francuską firmą

Francuskie firmy oczekują na płatności od swoich klientów średnio aż 45 dni. W ubiegłym roku przedsiębiorcy ucierpieli z powodu złych długów, ich średnia wartość szacowana jest na 12 000 EUR. Wzrost gospodarczy we Francji pozostaje na średnim poziomie.  Niestety ten kraj jest stosunkowo drogim miejscem do życia oraz prowadzenia działalności gospodarczej.

Chociaż niektóre mierniki ekonomiczne zasygnalizowały wzrost wydajności francuskiej gospodarki, typowe cechy tego rynku utrudniają poprawę ogólnej sytuacji gospodarczej. Kolejnym zagrożeniem są problemy wynikające ze zmian politycznych. Mogą one utrudnić powrót Francji do gospodarczej chwały i okazać się znaczną przeszkodą w nawiązaniu biznesowych relacji – dodaje Jerzy Dąbrowski.

Data publikacji 22 lutego 2018

Podziel się tym artykułem z innymi:

Data publikacji 22 lutego 2018


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 800 224 229

lub