Przed nowelizacją
BRAK PODOBNEGO OBOWIĄZKU
Po nowelizacji
- Wprowadzenie obowiązku powrotu kierowców do baz eksploatacyjnych przedsiębiorstwa w państwie członkowskim nie później niż w ciągu 8 tygodni od daty jej opuszczenia.
Podstawa prawna: art. 8 ust. 8a, Rozporządzenie (WE) nr 561/2006; zmiany zawarto w Rozporządzeniu PE i RADY (UE) 2020/1054.
- OPERACJE KABOTAŻOWE - Zezwolenie na wykonanie 3 operacji kabotażowych w ciągu 7 dni tym samym pojazdem w jednym państwie członkowskim. Przewoźnicy nie mogą wykonywać przewozów kabotażowych tym samym pojazdem lub - w przypadku zespołu pojazdów, pojazdem silnikowym tego samego pojazdu - w tym samym państwie członkowskim przez cztery dni od zakończenia przewozu kabotażowego w tym kraju.
Co to oznacza?
Wymóg wiąże się z szeregiem nowych obowiązków dla przewoźnika, bo to na nim spocznie ciężar udowodnienia takich przewozów. Będzie musiał przedstawić służbom kontrolnym, dokumenty dotyczące poprzedniego przewozu międzynarodowego oraz każdego kolejnego przewozu kabotażowego. A także dokumenty na cztery dni wstecz w
momencie wjazdu do danego kraju, w którym będzie wykonywał kabotaż. Muszą one potwierdzać, że w okresie ostatnich czterech dni nie wykonywał takich przewozów w danym państwie
UWAGA! Przepis ma także zastosowanie do przewozów kombinowanych, jeśli ich częścią są usługi obejmujące początkowe lub końcowe odcinki drogowe w przyjmującym państwie członkowskim.
Podstawa prawna: art. 8 ust. 2a, Rozporządzenie (WE) nr 1072/2009; zmiany zawarto w Rozporządzenie 2020/1055
- Obowiązek zgłaszanie przez przewoźnika delegowania za pomocą systemu IMI
Pracodawca musi zgłosić delegowanego kierowcę przez udostępnioną przewoźnikom drogowym platformę IMI. Ta platforma będzie również służyła do przesyłania dokumentów dotyczących kontroli przestrzegania przepisów o delegowaniu. Zagraniczne służby, za jej pośrednictwem będą mogły prowadzić e-kontrole dokumentów potwierdzających rozliczenie i wypłatę części zagranicznej płac dla kierowców.
Podstawa prawna: art. 1 ust. 11 lit. a)
- Kierowca ma obowiązek posiadania i okazywania podczas kontroli kopii zgłoszenia w formie papierowej lub elektronicznej, listów przewozowych, zapisów tachografu z wpisanymi symbolami państw przekraczania granicy.
Obowiązek rejestrowania przekroczeń granicy w tachografie cyfrowym oznacza, że kierowca, przekraczając dowolną granicę, będzie musiał zatrzymać się w najbliższym możliwym miejscu i wpisać kraj, do którego wjechał. Obowiązek rejestrowania przekroczeń granicy ma również pomóc w prawidłowym naliczaniu należnego wynagrodzenia zagranicznego za pracę za granicą.
Podstawa prawna: art. 1 ust. 11 lit. b) Dyrektywa PE i RADY (UE) 2020/1057
- Na żądanie organu kontrolowanego przewoźnik ma obowiązek wysyłania za pomocą systemu IMI dokumentacji dot. delegowania kierowcy (umowa o pracę, ewidencja czasu pracy, potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia, zapisy tachografu i listów przewozowych, kopia zgłoszenia do delegowania).
Podstawa prawna: art. 1 ust. 11 lit. c);
- SANKCJE I KARY - państwo członkowskie dobierze odpowiednie rodzaje i środki.
Podstawa prawna: art. 5 ust. 1 i 2