Weryfikacja kontrahentów - jak w tym pomaga faktor?

Blog

By Bibby Financial Services

07 maj 2019

Stabilny biznes opiera się m.in. na współpracy z rzetelnymi partnerami. Nie zawsze dysponujemy jednak odpowiednimi narzędziami do weryfikacji kontrahentów, co może przynieść opłakane skutki dla naszej działalności.

Szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa narażone są na brak płynności finansowej, związany z nieuregulowanymi płatnościami przez kontrahentów. Z najnowszego badania Bibby MSP Index „Raport z badania wśród przedsiębiorców” wynika, że aż 58% badanych przedsiębiorców nawet kilka razy w miesiącu spotyka się z problemem faktur nieopłaconych na czas. Czy można temu zapobiec?

Dobry kontrahent, to terminowy kontrahent

Wiele osób o faktoringu kiedyś słyszało, jednak nie widzi potrzeby skorzystania z niego w swojej firmie. A przecież ponad połowa ankietowanych przedsiębiorców przyznaje, że regularnie spotyka się z płatnościami po terminie. W takiej sytuacji może w firmie dojść do zatorów płatniczych, a my zmuszeni będziemy „świecić oczami” przed podwykonawcami, pracownikami itp. Brak płynności finansowej to jedna z głównych przyczyn upadłości firm. Czy ryzyko nierzetelnego kontrahenta wpisane jest w ideę posiadania przedsiębiorstwa? Jak możemy zapobiec kłopotliwym sytuacjom w przyszłości?

Kontrahent pod lupą. Weryfikacja kontrahenta.

W dobie społeczeństwa informacji sprawdzenie podstawowych kwestii związanych z wiarygodnością kontrahenta zajmuje chwilę i można to zrobić nie ruszając się z domu. Jeśli chodzi o firmę, może ktoś umieścił opinie na jej temat w Internecie? Kto jest uprawniony do podpisywania umów w imieniu firmy? Jaka jest sytuacja finansowa klienta? Czy wywiązuje się ze swoich należności? Tu pomocne są następujące strony:

  1. www.ceidg.gov.pl (dla jednoosobowej działalności gospodarczej),
  2. www.emd.ms.gov.pl (spółki wpisane do KRS),
  3. https://krd.pl/Oferta/Sprawdzanie-firm (sytuacja finansowa klienta),
  4. https://www.big.pl/firma/sprawdzam-firme (wywiązywanie się ze swoich należności).

Faktoring – czerwona kartka dla naciągaczy

Faktoring jest jednym ze sposobów finansowania zewnętrznego. Polega na przeniesieniu praw do wierzytelności na osobę trzecią. Podstawowym czynnikiem weryfikującym naszą firmę są wiarygodni kontrahenci oraz wiążące się z nimi faktury, których termin płatności jeszcze nie upłynął. Decydując się na faktoring, zgadzamy się na prowizję faktora oraz otrzymujemy gwarancję, że pieniądze z faktury dostaniemy od razu. Jednak żaden faktor nie podejmie się tej usługi, jeśli nasi partnerzy biznesowi są nierzetelni, a współpraca z nimi ryzykowna. To jeden z powodów, dla których faktoring można określić jako „kompas dla firmy”. Nie zawsze jednak możemy skorzystać z faktoringu – nawet jeśli nie można zarzucić nic naszemu kontrahentowi. Wystarczy, że firma ma podpisany zakaz cesji, a nie ma szans na to, by faktor podjął się przejęcia naszych wierzytelności.

Jak faktor może pomóc firmie?

Dla faktora niezwykle istotne jest, by firma chcąca skorzystać z usługi faktoringu posiadała stałych odbiorców oraz udokumentowane warunki współpracy z nimi. Ponadto, wystawiane przez przedsiębiorcę faktury muszą mieć odroczony termin płatności. Zła sytuacja ekonomiczna i brak wizji czy perspektyw na rozwój naszej firmy również mogą zaważyć na decyzji o przyznaniu faktoringu.

Faktoring to nie tylko weryfikacja kontrahentów, ale również wiele innych korzyści dla firmy. Przede wszystkim będzie to zwolnienie z obowiązku pilnowania kwestii administracyjnych, takich jak monitorowanie płatności. Kolejną ważną zaletą korzystania z tej usługi jest otrzymywanie pieniędzy tuż po wykonaniu pracy. Pozwoli nam to nie tylko regulować swoje płatności w terminie, lecz także zastanowić się nad tym, na co można przeznaczyć wolne środki w firmie. Tym bardziej, że według badań Bibby MSP Index „Raport z badania wśród przedsiębiorców”, jedynie 37% przedsiębiorców deklaruje, że ich firma wprowadza innowacje. Dzięki obecności faktora w biznesie, możemy również zwiększyć konkurencyjność naszej firmy na rynku, poprzez wystawianie faktur z długim terminem płatności – a na to z oczywistych powodów nie każda firma może sobie pozwolić.

Podziel się tym artykułem z innymi:

Zobacz również nasze pozostałe teksty:


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 800 224 229

lub