Dlaczego warto dbać o klientów?

Dlaczego warto dbać o klientów?

Updated: 5 czerwca 2023

Komunikacja z klientem jest kluczem do dobrych relacji biznesowych - niezależnie od branży. Trzeba jednak pamiętać, że słuchać to jedno, ale słyszeć to drugie. W Bibby chcemy zapewnić naszym klientom jak najlepsze doświadczenia, dlatego stworzyliśmy nowe stanowisko Customer Experience Manager. O kluczowych zadaniach swojej roli opowiada Tomasz Grzesik, Customer Experience Manager w Bibby Financial Services

W Bibby Financial Services zostało właśnie utworzone nowe stanowisko Customer Experience Manager. Skąd ta decyzja?

Doświadczenia klienta (Customer Experience – w skrócie CX) to wszystkie jego doświadczenia – takie jak emocje, motywacje, bariery czy szanse – które ujawniają się w kontakcie z firmą lub usługą. Mają wpływ na decyzję o zakupie danego produktu czy usługi. Aby je przeanalizować, trzeba spojrzeć na kilka obszarów, takich jak obsługa klienta, komunikacja i kanały kontaktu z firmą, procesy. Wiedza o CX pozwala lepiej zrozumieć potrzeby klientów i podejmować trafne decyzje, zarówno strategiczne, jak i operacyjne, związane z codziennym zarządzaniem.

W Bibby Financial Services pracuję od sześciu lat, aktualnie na stanowisku Kierownika Zespołu ds. Obsługi Klienta. I to się nie zmieni, nadal będę pełnił tę funkcję. Ale od 1 czerwca 2023 r. dodatkowo będę również Customer Experience Managerem.

W dzisiejszych czasach firmy dość często powołują w swoich szeregach taką osobę. To pozwala skrócić dystans między klientem a firmą. Funkcja Customer Experience Managera (CXM), czy Rzecznika Klienta, występuje często w instytucjach finansowych i ubezpieczeniowych, działa też Rzecznik MŚP, czy Rzecznik Finansowy.

Co będziesz robił jako Customer Experience Manager? Jaka będzie Twoja rola?

Relacje z klientami, ułatwianie im korzystania z faktoringu, rozwiązywanie różnych problemów, czy nieporozumień, które mogą się pojawić – to moja codzienna praca. Teraz będę te same obowiązki pełnił nie tylko w ramach mojego zespołu, ale całej firmy (w tej chwili mamy trzy zespoły obsługujące klientów).

Największe zadanie to reprezentowanie interesów klienta wewnątrz firmy, wspieranie klientów. Zależy nam w Bibby na tym, aby procesy kształtować zgodnie z potrzebami klienta, dlatego tak ważny jest przepływ informacji.

I drugi ważny wymiar pracy Customer Experience Managera to kształtowanie postaw pracowników. Bo żeby budować pozytywne doświadczenia klienta, trzeba zacząć od postaw pracowników. Z badań satysfakcji klientów (tzw. badania NPS) wiemy, że klienci doceniają bezpośrednie relacje z pracownikami Bibby. Wiedzą, że ich finansami zajmują się konkretni ludzie, a nie tylko algorytmy. Dzięki temu jesteśmy naprawdę elastyczni i … mamy emocje.

Z tych badań dowiedzieliśmy się też, że klienci chcieliby mieć możliwość dodatkowego kontaktu z firmą, poza swoim doradcą. Różne bywają sytuacje i niekiedy taka szybka ścieżka jest potrzebna. Dlatego po wewnętrznych naradach zdecydowaliśmy się na powołanie Customer Experience Managera. Na stronie internetowej jest opublikowany kontakt mailowy i telefoniczny do mnie. Zapraszam każdego, nie tylko w sprawach związanych z reklamacjami, ale również do zgłaszania pomysłów

zmian, czy dzielenia się spostrzeżeniami.

umowa

Obecnie coraz więcej firm analizuje doświadczenia klienta i decyduje się na utworzenie stanowiska Customer Experience Managera. Dlaczego taka osoba w firmie jest potrzebna?

CXM monitoruje na bieżąco jakość usług i obsługi klienta, rozwiązuje ewentualne spory, buduje pozytywny wizerunek firmy – to nie tylko w oczach jej klientów, ale całego rynku.

To wszystko przyczynia się do podwyższenia satysfakcji klienta i to nie tylko w sferze jego obecnych doświadczeń. Satysfakcja klienta to suma wszystkich interakcji z firmą, nawet tych z pozoru błahych. Dlatego na satysfakcję warto patrzeć przez pryzmat całej ścieżki klienta. Zadowolony klient jest skłonny rozszerzyć zakres współpracy z firmą i chętnie ją poleca innym, stając się w ten sposób swego rodzaju ambasadorem marki.

Chcielibyśmy kierować się strategią „win-win-win”: zadowolony pracownik – zadowolony klient – zadowolona firma, czyli wyższe przychody.

Według badań przeprowadzonych przez magazyn „Customer Experience Manager” takie stanowisko posiada w swoich strukturach co najmniej od półtora roku 18 proc. firm. W zespół lub eksperta CX inwestują zwłaszcza firmy międzynarodowe. Wśród badanych firm działających wyłącznie w Polsce, połowa w ogóle nie ma takiego zespołu.

Z kolei według Raportu PZU - Customer Experience 2022, co drugi klient uważa, że 2-3 dni oczekiwania na odpowiedź od firmy to za długo. A co gdyby stworzyć dodatkowy punkt styku dla klientów, w postaci osoby, która zadba o ich interesy, następnie przeanalizuje sytuację i wyciągnie wnioski? Na tym właśnie polega rola Customer Experience Managera.

Jak w ostatnich latach zmieniło się postrzeganie customer experience w Bibby?

W Bibby zawsze koncentrowaliśmy się na kliencie, zarówno w sprzedaży, jak i w obsłudze. Za każdym razem kiedy wracają do nas klienci, nazywamy ich „klienci bumerangi”, potwierdza się, że jakość obsługi u nas jest nieporównywalnie lepsza niż na rynku. Przedsiębiorcy zmieniają firmę faktoringową np. ze względu na promocyjne warunki cenowe, ale potem wracają do nas, bo widzą, że jakość obsługi, codzienny kontakt z doradcą, ma znaczenie. To jest ta różnica.

Klienci mówią: wolimy zapłacić więcej i mieć tę wysoką jakość obsługi i bezpośredni kontakt z firmą

W ostatnim czasie kładziemy duży nacisk na digitalizację, rozwijamy systemy IT, usprawniamy zgłaszanie faktur online – to także poprawi doświadczenia klienta z naszą firmą.

Co uważasz za najważniejsze w obszarze doświadczeń klienta?

Najważniejsze w tym obszarze jest głębokie zrozumienie klienta. Informacje, dane powinniśmy zbierać cały czas – dowiadywać się, jakie są preferencje klientów, ich oczekiwania, czy tzw. punkty bólu. To pozwoli nam na dostosowywanie produktów i usług. Niekiedy drobna zmiana od strony procesu w firmie możne zrobić wielką różnicę dla klienta.

Ważne, że firma powinna dbać od samego początku o doświadczenia klienta, a więc nie tylko na etapie sprzedaży, ale następnie również w obsłudze bieżącej i – powiem przewrotnie – nawet na etapie pożegnania z klientem. Offboarding nie musi kojarzyć się negatywnie. Bo doświadczenia pokazują, że klienci wracają, więc to, jak wygląda koniec współpracy też jest ważne. Koniec umowy często wiąże się z różnymi formalnościami, np. z koniecznością podpisania porozumienia trójstronnego z nowym faktorem, czy dodatkowymi opłatami. Warto zadbać, aby klient miał też na koniec dobre doświadczenia. W rozmowie albo zwykłej ankiecie można dowiedzieć się, co nie zagrało, co było nie tak – i wyciągnąć z tego wnioski, wprowadzić zmiany, które wpłyną też na innych klientów.

Katarzyna

Chcesz więcej takich informacji?

Otrzymuj powiadomienia

Dbamy o ochronę Twoich danych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Sukcesja w firmie
Blog

Biznes czy rodzina?

Sukcesja firmy to skomplikowany proces, do którego trzeba się dobrze przygotować. Oto jak podejść do sukcesji, aby firma zdrowo się rozwijała.
Czy podatki mogą być Twoim sprzymierzeńcem?
Blog

Czy podatki mogą być Twoim sprzymierzeńcem?

Podatki kojarzą się zazwyczaj negatywnie, ale czy mogą być Twoim sprzymierzeńcem i źródłem przewagi konkurencyjnej? Zapraszamy do lektury artykułu!
Wyzwania w branży tworzyw sztucznych i opakowań
Blog

Wyzwania w branży tworzyw sztucznych i opakowań

Dowiedz się przed jakimi wyzwaniami stanęły firmy z branży tworzyw sztucznych i opakować w 2022 roku!
Jak przeprowadzić firmę przez kryzys
Blog

Jak przeprowadzić firmę przez kryzys

Wcześniej pandemia koronawirusa, teraz wojna w Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję oraz Białoruś. Kryzys może pojawić się w każdej chwili i dotknąć każdą firmę.