Konflikt w firmie nie jest zły. Dlaczego nie zawsze warto go wyciszać?

Konflikt w firmie nie jest zły. Dlaczego nie zawsze warto go wyciszać?

Updated: 12 grudnia 2024

Pojawianie się konfliktów w zespole to naturalne zjawisko, którego nie należy za wszelką cenę unikać ani łagodzić. Kluczowe jest natomiast, by wiedzieć, jak skutecznie nim zarządzać.

Czym jest konflikt w firmie?

Konflikt w firmie pojawia się, gdy między pracownikami, zespołami lub kierownictwem dochodzi do napięć, nieporozumień lub sprzeczności interesów. Może dotyczyć zarówno realizacji zadań, jak i relacji międzyludzkich. Konflikty często wynikają z różnic w oczekiwaniach, wartościach, celach czy stylach pracy. Przyczyną może być też niewłaściwa komunikacja lub jej brak.

Nierozwiązywane konflikty narastają, co może prowadzić do negatywnych skutków, takich jak nadmierny stres, frustracja czy spadek motywacji. Z czasem prowadzi to do obniżenia wydajności, pogorszenia relacji w zespole i utrudnień w realizacji wspólnych celów. Narastające napięcia, którymi nikt nie zarządza, mogą generować dodatkowe koszty, takie jak wzrost rotacji pracowników czy konieczność przeprowadzania kosztownych rekrutacji i szkoleń. Dodatkowo, konflikt może nadszarpnąć wizerunek firmy – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji.

Konflikt nie taki zły, jak go malują

Konflikt nie taki zły, jak go malują

Patrząc na negatywne konsekwencje konfliktów, można uznać je za zjawisko niepożądane. Jednakże takie wnioski są błędne. Negatywne skutki wynikają z konfliktów, którymi nikt nie zarządza lub zarządza nieumiejętnie. Samo pojawienie się konfliktu nie jest niczym złym.

„Konflikt nie jest oznaką, że coś się złego dzieje – po prostu jest konflikt. Kiedy słyszymy o konflikcie, zazwyczaj chcemy go rozwiązywać, ale to nie zawsze jest najsłuszniejsze podejście. Konflikt to narzędzie o wielu zastosowaniach” – tłumaczył Witold Rychłowski, ekspert w dziedzinie zarządzania konfliktem, w podcaście Biznes Jutra (Bibby Financial Services)

Konflikty są naturalnym elementem interakcji między ludźmi, szczególnie w pracy, gdzie każdy może mieć odmienne zdanie, wartości czy styl pracy. Paradoksalnie, całkowity brak konfliktów może sygnalizować istnienie problemu. Cisza w zespole nie zawsze oznacza harmonię – może wskazywać, że ludzie nie dostrzegają problemów lub unikają ich zgłaszania.

Pozytywne aspekty konfliktów

Konflikty mogą przynosić liczne korzyści, jeśli są dobrze zarządzane. Przede wszystkim pozwalają zidentyfikować ukryte potrzeby. Otwarte napięcia ujawniają problemy, które dotychczas były niezauważone, takie jak nierówne obciążenie pracą, słaba komunikacja czy brak jasno określonych celów. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do poprawy komunikacji i lepszego zrozumienia w zespole.

Rozwiązywanie konfliktów rozwija umiejętności negocjacyjne, empatię oraz zdolność do kompromisu. Te kompetencje są wartościowe nie tylko w codziennej pracy zespołowej, ale również w kontaktach z klientami.

Kolejną zaletą konfliktów jest generowanie nowych pomysłów. W toku wymiany różnych opinii dochodzi do kreatywnego myślenia i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. „Dzięki konfliktom dowiadujemy się sporo o dysfunkcjach organizacyjnych, takich jak nieaktualne struktury czy procedury” – mówił Witold Rychłowski. Jako przykład wskazał konflikt między generacją Z a starszymi pokoleniami, który ujawnia luki i obszary do usprawnień.

Nie zwalczaj konfliktów, lecz nimi zarządzaj

Dla właścicieli firm i zarządów kluczowe powinno być nie unikanie czy wyciszanie konfliktów, ale ich skuteczne zarządzanie. Konflikty bywają przydatne, o ile podejdzie się do nich z odpowiednią strategią.

Jak zapanować nad konfliktami w firmie? Podstawą jest otwarta i jasna komunikacja między pracownikami a zarządem. Warto wdrożyć mechanizmy mediacyjne, takie jak rozmowy z bezstronnymi mediatorami. Ważne jest również szybkie reagowanie na pojawiające się napięcia – wczesna interwencja zwiększa szanse na konstruktywne rozwiązanie problemu.

Nie mniej istotne jest budowanie kultury organizacyjnej, która docenia różne perspektywy i zachęca do wyrażania odmiennego zdania. Takie podejście zmniejsza ryzyko powstawania konfliktów szkodliwych, a jednocześnie pozwala wykorzystywać napięcia jako narzędzie rozwoju organizacji.

 

Chcesz więcej takich informacji?

Otrzymuj powiadomienia

Dbamy o ochronę Twoich danych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Sukcesja w firmie
Blog

Biznes czy rodzina?

Sukcesja firmy to skomplikowany proces, do którego trzeba się dobrze przygotować. Oto jak podejść do sukcesji, aby firma zdrowo się rozwijała.
Czy podatki mogą być Twoim sprzymierzeńcem?
Blog

Czy podatki mogą być Twoim sprzymierzeńcem?

Podatki kojarzą się zazwyczaj negatywnie, ale czy mogą być Twoim sprzymierzeńcem i źródłem przewagi konkurencyjnej? Zapraszamy do lektury artykułu!
Wyzwania w branży tworzyw sztucznych i opakowań
Blog

Wyzwania w branży tworzyw sztucznych i opakowań

Dowiedz się przed jakimi wyzwaniami stanęły firmy z branży tworzyw sztucznych i opakować w 2022 roku!
Jak przeprowadzić firmę przez kryzys
Blog

Jak przeprowadzić firmę przez kryzys

Wcześniej pandemia koronawirusa, teraz wojna w Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję oraz Białoruś. Kryzys może pojawić się w każdej chwili i dotknąć każdą firmę.