Płeć, a przedsiębiorczość — czy kobiety zarządzają firmami inaczej niż mężczyźni?

Quarter 2, 2024

Polski Instytut Ekonomiczny postanowił znaleźć odpowiedzi na to pytanie, przeprowadzając analizę wyników badań ankietowych wśród ponad 600 firm działających w Polsce. Badano różnorodne czynniki konkurencyjności istotne dla prowadzenia działalności gospodarczej, trudności związane z bariery prowadzenia biznesu oraz podejmowane i planowane działania biznesowe w przedsiębiorstwach. Dodatkowo, ankietowani oceniali również kondycję finansową swoich firm. Wyniki uzyskane od firm zarządzanych przez kobiety zostały porównane z wynikami firm zarządzanych przez mężczyzn.

Co ciekawe, kobiety w kierownictwie przedsiębiorstw na skalę globalną są niewielką grupą: statystycznie na całym świecie stanowią one zaledwie jedną piątą, w Unii Europejskiej osiągając poziom 34 proc. a w Polsce utrzymując się na poziomie 25 proc. Kobiet na stanowisku prezeski największych firm giełdowych jest natomiast zaledwie 8 proc. w UE, ale aż 28 proc. w Polsce. Kobiety również rzadziej niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących kobiet (vs. 17 proc. mężczyzn), w Polsce 13 proc. (vs. 23 proc. mężczyzn). Kobiety częściej niż mężczyźni prowadzą firmy usługowe, rzadziej natomiast zatrudniają pracowników. Lęk przed niepowodzeniem oraz niedowierzanie we własne zdolności częściej zatrzymują kobiety niż mężczyzn przed rozpoczęciem własnego biznesu. Dodatkowo, kobiety często borykają się z trudnościami w łączeniu prowadzenia firmy z obowiązkami opiekuńczymi.

Woman at laptop

W celu zwiększenia obecności kobiet na najwyższych stanowiskach, Rada Europy przyjęła dyrektywę dotyczącą równowagi płci w organach spółek (European Council, 2024). Unia Europejska jest przekonana, że zwiększenie udziału kobiet w zarządach spółek, co wiąże się z większym udziałem kobiet w podejmowaniu decyzji gospodarczych, będzie korzystne dla zatrudnienia kobiet w całej gospodarce. Zgodnie z nowymi przepisami, do 2026 roku spółki giełdowe powinny dążyć do tego, aby co najmniej 40% stanowisk dyrektorskich zajmowali przedstawiciele niedostatecznie reprezentowanej płci, głównie na stanowiskach dyrektorów niewykonawczych.

Temat kobiet w biznesie cieszy się ogromnym zainteresowaniem, zarówno w świecie naukowym, jak i w szeroko rozumianej sferze publicznej. Jak wygląda przedsiębiorczość kobiet w Polsce i rola w biznesie? Zachęcamy do przeczytania pełnego raportu.

W raporcie znajdziesz informacje:

  • Jak kobiety zarządzają firmami - wyniki badań PIE.
  • Jak wygląda sytuacja kobiet w zarządach firm w Polsce na tle UE.
  • Czy kobiety budują konkurencyjność firmy inaczej niż mężczyźni?
  • Jakie bariery utrudniają działalność firmom zarządzanym przez kobiety?
  • Jak kobiety zarządzające firmami oceniają sytuację finansową przedsiębiorstw?