Rozmowa z Wojciechem Bogusławskim, Dyrektorem Restrukturyzacji i Windykacji firmy Integral Collections (Bibby Financial Services).
WPROST24: Dlaczego firma zajmująca się faktoringiem wprowadza na rynek markę windykacyjną?
Wojciech Bogusławski: Faktoring zbyt niebezpiecznie zaczął dryfować wokół kredytu, a windykacja nie zapewniała finansowania. Klienci zaczęli coraz częściej zadawać pytanie: „Co zrobimy z trudnymi należnościami?". Poza tym trzeba zaznaczyć, że na rynku wzrósł popyt na skup wierzytelności. Co 3-4 osoba dzwoni do nas i pyta, czy nie wykupimy wierzytelności definitywnie. Ale nikt nie bierze kota w worku. Trzeba pojechać, sprawdzić, ocenić sytuację. Często się zdarza, że dłużnik sam ma problemy ze ściąganiem należności i wtedy on również staje się naszym klientem. Dziś już ok. 85 proc. przedsiębiorców w Polsce ma problemy z płatnościami. To znaczy, że czekają oni na swoje należności dłużej niż 14 dni.
Jak wygląda proces windykacji?
Na proces zarządzania należnościami składają się działania prewencyjne, windykacyjne (na etapie polubownym, sądowym i komorniczym) oraz finansowanie i wykup należności.
Czy tego typu działania są skuteczne?
Nie jesteśmy cudotwórcami, ale udaje nam się osiągnąć 82-procentową skuteczność w ściąganiu wierzytelności. Skuteczność w tym segmencie zależy od szybkości reakcji i jakości wierzytelności.
Jakie koszty ponosi firma korzystająca z państwa usług?
Widełki prowizyjne mieszczą się w przedziale od 3 do 17 procent.. Wiadomo, że każda sprawa jest traktowana indywidualnie.
Kto najczęściej decyduje się na korzystanie z faktoringu?
To branże, które charakteryzują się dużą trudnością w odzyskiwaniu należności. Na przykład w budownictwie bardzo łatwo podważyć należności. Z naszych usług często korzystają również branże: transportowa oraz meblarska.
Czy oznacza to, że z tego typu usług korzystają wyłącznie firmy, które mają problemy finansowe?
Firmy słabe dzięki faktoringowi są w stanie przetrwać. Ale z usługi tej korzystają również silne firmy, które dzięki faktoringowi są w stanie się rozwijać i koncentrować się na głównym profilu swojej działalności.
Kryzys sprzyja rozwojowi usług faktoringowych?
W czasie kryzysu długi się kumulują. Ale popyt nie jest skorelowany z sytuacją gospodarczą. Z jednej strony przedsiębiorcy boją się utracić odbiorców, a z drugiej - sami są w trudnej sytuacji.
Co wyróżnia firmę Integral Collections na tle innych spółek działających w tym sektorze?
Brak opłat wstępnych. Zarabiamy tylko na naszej prowizji. Koszty adwokackie są rozliczane pomiędzy naszą firmą a kancelarią.
Jak wygląda kampania marketingowa Integral Collections?
Do tej pory była to głównie kampania szeptana. Promowaliśmy naszą firmę w internecie, budowaliśmy świadomość marki, przekonywaliśmy, że jesteśmy firmą ekspercką zajmująca się nie tylko windykacją, ale również finansowaniem. Obecnie współpracujemy z pośrednikami i brokerami starając się poszerzyć grono odbiorców.
Anna Popiołek
Źródło: www.wprost.pl
Podziel się tym artykułem z innymi:
Zobacz również nasze pozostałe teksty: