Niemcy to jeden z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Polsko-niemiecki handel boje kolejne rekordy, a roczne obroty to ponad 80 miliardów euro. Dlatego jeśli planujecie współpracę z niemieckimi partnerami biznesowymi, warto poznać podstawowe zasady niemieckiej etykiety biznesowej. Rozmowa z Andreasem Dehlzeit - CEO Bibby Financial Services GmbH z siedzibą w Düsseldorfie.
Porządek musi być!
Nie przez przypadek Niemcy są kojarzeni na całym świecie z punktualnością i uporządkowaniem. Te cechy wysoce cenią sobie również u swoich kontrahentów, dlatego idąc na pierwsze spotkanie z niemieckim partnerem, nie możesz się spóźnić. Warto też zawczasu przygotować agendę spotkania i przesłać ją do wglądu. Bardzo istotny jest też odpowiedni ubiór – pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, warto podkreślić wagę spotkania odpowiednim do okazji strojem. Klasyczny biznesowy garnitur dla panów, elegancka garsonka dla pań – oto standardy, które pomogą zrobić dobry interes z Niemcami.
Słowa, słowa, słowa
Niemcy przywiązują też dużą wagę do sposobu wypowiadania się – nie tylko podczas spotkania, ale również w korespondencji. Niezależnie od tego, czy piszesz tradycyjny list, e-mail, sms-a, czy też wiadomość w mediach społecznościowych, warto pamiętać o zachowaniu odpowiednich form grzecznościowych. Zadbaj też o jasność przekazu, co pozwoli drugiej stronie szybko zrozumieć, jakie są twoje oczekiwania.
Pogaduszki przy piwie
Powszechnie uważa się, że narodowym napojem Niemców jest piwo. Ta opinia sprawdza się w przypadku Bawarii, ale Niemcy to w sumie szesnaście bardzo różnych landów. Oczywiście spotkanie przy piwie nie jest niczym niecodziennym i pozwala na budowanie zaufania i relacji w bardziej nieformalnej, zrelaksowanej atmosferze. Niemniej, popijając najlepszego lokalnego lagera należy zawsze pamiętać, że spotkanie ma charakter biznesowy, a tym samym umiar w wychylaniu kolejnych kufli jest więcej niż wskazany.
Trudna przeszłość polsko-niemiecka
Niemcy są sąsiadami Polski od zarania dziejów i choć dziś nasze relacje można uznać za wzorcowe, nie zawsze tak było. W biznesowych i mniej biznesowych rozmowach lepiej unikać kontrowersyjnych tematów takich jak wzajemnie wyrządzone krzywdy i bolesne karty naszej wspólnej historii. Warto skupiać się na tym, co najważniejsze, czyli budowaniu partnerstwa biznesowego korzystnego dla obu stron.
Podziel się tym artykułem z innymi:
Zobacz również nasze pozostałe teksty:
Coraz więcej MSP ma problemy z pozyskaniem finansowania