- Gdyby patrzeć na kondycję polskich małych i średnich przedsiębiorstw przez pryzmat popularności faktoringu, to niewątpliwie należałoby stwierdzić, że grupa ta wciąż dobrze sobie radzi – mówi Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services.
Krajowe MŚP, korzystając ze sprzyjającej sytuacji makroekonomicznej, wyraźnie zwiększają sprzedaż, zdobywają nowych klientów, również poza granicami. I coraz częściej korzystają z faktoringu jako źródła finansowania bieżącej działalności (zob. Efekt synergii: Faktoring a inne źródła finansowania).
Pierwsze półrocze 2016 roku spółka faktoringowa Bibby Financial Services, specjalizująca się w finansowaniu MŚP, zakończyła z obrotami na poziomie 1,2 mld zł, co stanowi wzrost o 34,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Blisko 3/4 obrotów stanowi faktoring krajowy z regresem, jednak faktoring eksportowy również rośnie (łącznie w pierwszej połowie 2016 roku o ponad 52 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2015). Według danych Polskiego Związku Faktorów cały rynek faktoringu eksportowego wzrósł o blisko 1/4. - Od kilku lat dynamicznie rośnie również faktoring pełny, czyli bez regresu – dodaje Jerzy Dąbrowski. – Nasze obroty wzrosły trzykrotnie. Jednak wciąż rodzimi przedsiębiorcy z trudem przekonują się do ubezpieczania transakcji (zob. faktoring z ubezpieczeniem – czy to możliwe?).
Toteż nazbyt często wciąż prawdziwe okazuje się przysłowie „Mądry Polak po szkodzie”. Jak wynika z badań Polskiego Związku Faktorów, blisko 1/3 badanych przedsiębiorstw nie potrafi jednoznacznie wskazać, jakie są korzyści z wykorzystania faktoringu w działalności gospodarczej.
Data publikacji 20 lipca 2016
Podziel się tym artykułem z innymi:
Zobacz również nasze pozostałe teksty: