Branża opakowań na rozdrożu: Analiza aktualnych wyzwań i dalszych kierunków rozwoju | Raport z badania
Branża opakowaniowa jest kluczowym dostawcą dla wielu innych sektorów, a jej stabilność ma bezpośredni wpływ na płynność obiegu produktów w gospodarce. Firmy muszą sprostać rosnącym wymaganiom regulacyjnym i oczekiwaniom konsumentów. Transformacja w kierunku bardziej energooszczędnej produkcji wymaga czasu i kapitału, którego często brakuje. Firmy szukają wsparcia finansowego, aby sprostać tym wyzwaniom, przy czym faktoring jest jednym z popularniejszych rozwiązań. Branża musi się dostosować do nowych regulacji prawnych, takich jak wskaźniki zrównoważonego rozwoju (ESG), Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta oraz dyrektywa single-use plastic (SUP), co wiąże się z dodatkowymi kosztami i potrzebą wprowadzania innowacji.
Problem zamrożonych środków w branży opakowań
Czy wiesz, że 76% firm z branży opakowaniowej w Polsce boryka się z problemem zamrożonych środków w nieopłaconych fakturach? Nasz najnowszy raport „Branża opakowań na rozdrożu: Analiza aktualnych wyzwań i przyszłych kierunków rozwoju”, zrealizowanego przez instytut badawczy Keralla Research ujawnia nie tylko skalę tego problemu, ale także inne kluczowe wyzwania, przed którymi stoją producenci opakowań – od rosnących cen surowców, poprzez intensywną konkurencję, aż po wymagania ekologiczne. Dodatkowo, firmy muszą radzić sobie z dynamicznie zmieniającymi się przepisami prawnymi oraz trudnościami w utrzymaniu wykwalifikowanej kadry. Wszystko to sprawia, że branża stoi przed wyjątkowo złożonymi i wieloaspektowymi problemami.
Branża opakowaniowa jest bardzo zróżnicowana. Tworzywa sztuczne bardzo dobrze się trzymają, pomimo różnych ograniczeń legislacyjnych, a z kolei w opakowaniach kartonowych i tekturowych mamy bardzo dużo innowacji, choć wydawało się, że nie można wymyśleć już nic nowego. W ostatnich latach rynek opakowań tekturowych bardzo się zmienił, takich opakowań produkuje się dużo więcej – spowodował to głównie dynamiczny rozwój e-commerce. W okresie pandemii mierzyliśmy się z silnymi turbulencjami, brakowało surowca, bo firmy kurierskie wysysały wszystko z rynku. Obecnie sytuacja się ustabilizowała i ceny surowca nie są teraz naszym największym problem.
Marek Nałęcz Jawecki
Lakman
Kluczowe wyniki z naszego badania:
- Wysokość nieopłaconych faktur w tym sektorze wynosi średnio 55 tys. zł, a co siódma firma zgłasza zaległości kontrahentów ponad 100 tys. zł.
- Aż 68% firm czeka na płatności od 2 do 4 tygodni, a 19.9% firm czeka nawet do trzech miesięcy lub dłużej.
- Jedynie 24% firm otrzymuje płatności na czas.
- 60% producentów opakowań uważa, że dyrektywa SUP będzie korzystna dla ekologii i ograniczy ilość plastiku.
- 45% firm produkujących opakowania wskazuje na podwyżki cen jako największe wyzwanie.
- 36% badanych firm martwi się o stale rosnące koszty prowadzenia działalności.
Branża opakowaniowa jest bardzo ważnym dostawcą wyrobów dla niemal wszystkich innych sektorów. Zwłaszcza dla FMCG, bo żaden produkt konsumencki bez opakowania się nie sprzeda. Nawet cukierki na wagę, choć „hurtem” podane muszę być w opakowaniu. Ale opakowania to też big bagi, skrzynie, kształtki i wszystko co pakuje i zabezpiecza towar dużych gabarytów, który jest przemieszczany między fabrykami, a który trafia do transportu, na hale lub finalnie na półki sklepowe.
Katarzyna Pydych
general director Keralla Research