Ponad jedna czwarta polskich przedsiębiorców nie weryfikuje w żaden sposób swoich kontrahentów – wynika z badania Bibby MSP Index. Część z nich uważa, że wieloletnia współpraca z tymi samymi klientami stanowi wystarczającą gwarancję bezpieczeństwa. Jednak zdecydowana większość nie potrafi uzasadnić tej praktyki, chociaż takie podejście może skutkować poważnymi problemami.
Swoich kontrahentów sprawdza 74 proc. przedsiębiorstw badanych w ramach Bibby MSP Index. Najpopularniejszą metodą jest prowadzenie rozpoznania „na własną rękę" - takiej odpowiedzi udzieliło 67,3 proc. badanych. Praktykowane jest zwracanie się do znajomych przedsiębiorców z prośbą o opinię na temat potencjalnych kontrahentów, a także poszukiwanie informacji w Internecie, na różnego rodzaju forach. Weryfikacja polega więc w dużym stopniu na opiniach wypowiadanych przez inne podmioty i szukaniu sygnałów, które mogłyby być niepokojące lub nieść ryzyko dla przyszłej współpracy.
Weryfikacja powinna być biznesową codziennością
- Weryfikacja potencjalnego kontrahenta przed podpisaniem kontraktu powinna być biznesową codziennością, zwłaszcza w eksporcie – mówi Tomasz Rodak, kierownik ds. finansowania biznesu w Bibby Financial Services. – Tymczasem z naszych codziennych doświadczeń wynika, a badanie to potwierdza, że przedsiębiorcy zbyt często bagatelizują ryzyka płynące z nawiązywania współpracy z niesprawdzonymi kontrahentami. Prowadzenie wywiadu gospodarczego wśród znajomych, czy w Internecie, jest po prostu niewystarczające. Lepiej szukać konkretów w KRD albo profesjonalnej wywiadowni gospodarczej.
Wśród przedsiębiorców badanych w ramach Bibby MSP Index sprawdzanie kontrahentów w KRD deklaruje 39 proc. przedsiębiorców, a 18,3 proc. przyznaje, że korzysta z usług wywiadowni gospodarczych. 9 proc. badanych przyznało, że korzysta z faktoringu, który obejmuje również weryfikację kontrahentów.
Przewiduj potencjalne bariery i ograniczenia
- Podejmując współpracę z odbiorcą zagranicznym, trzeba liczyć się chociażby z prozaicznymi barierami językowymi. Może również zdarzyć się, że na obcym rynku panują odmienne zwyczaje płatnicze, czy uregulowania handlowe. Jeśli przedsiębiorca potrzebuje wsparcia, może zwrócić się do instytucji finansującej, również do firmy faktoringowej. Faktoring to nie tylko finansowanie bieżącej działalności, ale również usługi ułatwiające nawiązywanie relacji z nowymi kontrahentami, w tym ich weryfikacja – dodaje Tomasz Rodak.
Podziel się tym artykułem z innymi:
Zobacz również nasze pozostałe teksty: